වර්තමානයේ රටට අවශ්‍ය තරුණ නායකත්වය කෙසේ විය යුතුද?

0
84

“නායකත්වයේ සැබෑ ලක්‍ෂණය වන්නේ අර්බුදයකදී දක්‍ෂව ක්‍රියා කිරීම අනුව බව කියමනක් ඇත. නායකත්වය යනු වෙනසක් සඳහා ප්‍රධාන ධාවකය වන අතර එය සමාගමක් තරම් කුඩා හෝ රටක් තරම් විශාල විය හැකි ඕනෑම අවස්ථාවක් දක්වා වර්ධනය වේ. එම සමාගමේ හෝ ජාතියේ රටේ අනාගතය ර¼දා පවතින්නේ නායකත්වයේ දක්‍ෂතා මතය. පසුගිය දශකයේ සිට බලන විට බොහෝ ජාත්‍යන්තර සංවිධානවල තරුණ නායකයන්ගේ ඉහළ යෑමක් දක්නට ලැබේ. එහෙත් මෙය ප්‍රමාණවත් නොවේ, තරුණ නායකත්වය වඩාත් දිරිමත් කළ යුතුය. එසේම නාමික නායකත්වයක් තුළින්ද කිසිදු ඵල ප්‍රයෝජනයක් නැත. හේතුව, නායකයකු විය යුත්තේ නමට නොව ක්‍රියාවෙන් වීමය.

තරුණ නායකත්වයේ වැදගත්කම අවබෝධ කර ගැනීමට නම් නායකත්වය පිළිබඳ සංකල්පය අප විසින්ම අවබෝධ කර ගැනීම අවශ්‍ය වේ. තරුණ නායකත්වය තව තවත් දියුණු කළ යුත්තේ අද හෙට ගැන පමණක් සිතා ගෙන නොව දශක ගාණක් දුරට ඉදිරි අනාගතය ගැන සිතාගෙනය. නායකත්වය පිළිබඳ පිළිගත් නිර්වචනයක් නොමැත. නමුත් නායකත්වය යන්න විවිධ පුද්ගලයන් විසින් ප්‍රකාශයට පත් කරන ලද සියලු නිර්වචනයන් කැටිකොට අපට නායකත්වය යන්න මේ ආකාරයට නිර්වචනය කළ හැකිය. “නායකත්වය යනු (අන්තරායකාරී පීඩාකාරී පසුබිමක) තමා බලාපොරොත්තු වන අරමුණ මෙහෙයවීම, පෙලඹවීම තුළින් තම අනුගාමිකයන් ලවා ඉටුකර ගැනීමට ඇති හැකියාවයි.”

කෙසේ වෙතත් නායකත්වය ඒත්තු ගැන්වීම බව පැහැදිලිය. කණ්ඩායමට වැදගත් යැයි සැලකෙන පොදු ඉලක්කයක් හඹා යෑමට වෙනත් පුද්ගලයන්ට බලපෑම් කිරීම එයට ඇතුළත් වේ. නායකත්වය ආධිපත්‍යය ලෙස නොසැලකිය යුතුය. හොඳම දෙය නම් නායකත්වයට අවශ්‍ය වන්නේ කණ්ඩායමේ අරමුණු හෝ මෙහෙවර ඔවුන්ගේ අරමුණු ලෙස කැමැත්තෙන් අනුගමනය කිරීමයි. නායකත්වය සඳහා හවුල් දැක්මක් නිර්මාණය කිරීම, අන් අය කෙරෙහි විශ්වාසය සහ විශ්වාසය ගොඩනැඟීම සහ පොදු අරමුණක් සඳහා ක්‍රියා කිරීමට අවශ්‍ය වේ.

පහත දැක්වෙන ආකාරයේ හැසිරීම් සහ ලක්‍ෂණ හොඳ නායකයකුට අත්‍යවශ්‍ය ලෙස පිළිගනු ලැබේ. ඒ අනුව නායකයකු සතුව චරිතවත් බව, අපක්‍ෂපාතීභාවය, අවංකභාවය, දුරදක්නා නුවණ, දක්‍ෂතා අනුව කාර්යයන් පැවැරීම, නම්‍යශීලී බව, සැලසුම් කිරීම, සංවිධානය කිරීම, ගැටලු විසඳීම සහ නිපුණතාව, නිර්මාණාත්මක නවෝත්පාදක සහ ආස්වාදජනක ඉදිරි දැක්ම, ආධාරක සහ සැලකිලිමත් ගැටුම් කළමනාකරණය සහ කණ්ඩායම් ගොඩනැඟීම, පැවැරුම් සහ ධෛර්ය සම්පන්න වැනි යහපත් ලක්‍ෂණ තිබිය යුතුය. මින් අදහස් වන්නේ නායකයකු වීමට ඉහත සඳහන් සියලු ලක්‍ෂණ පුද්ගලයකු තුළ තිබිය යුතු බව නොවේ. ඒ වෙනුවට හොඳ නායකයකු ලෙස සලකනු ලබන පුද්ගලයකුට අවම වශයෙන් ඒවායින් කිහිපයක්වත් තිබිය යුතුය.

සැබෑ නායකයකු කිසි විටෙකත් අර්බුදයෙන් පලා නොයනු ඇත. එයට ධෛර්යසම්පන්නව මුහුණ දී අන් අය අර්බුදය හරහා පාගා ගෙන යන්නේ නැත. එබැවින්, නායකත්වය සඳහා නිර්මාණශීලී හා නිර්භීත වීමේ අවශ්‍යතාව වැදගත් වේ.

තරුණ නායකත්වය කෙරෙහි අවධානය යොමුවන්නේ මේ අවස්ථාවේදීය. එයට ප්‍රධාන හේතුව තරුණ තරුණියන් ගැටලුවක් සඳහා ප්‍රවේශ වීමේ ක්‍රමවල වඩාත් නිර්මාණශීලී වීමයි. අප ජීවත් වන්නේ ඩිජිටල් යුගයකය. ගැටලුවලින් අඩකට වඩා නවීන සංස්කෘතිය තුළ මුල් බැස ඇති බැවින් විසඳුම්ද නවීන විය යුතුය. අද ප්‍රශ්නවලට හෙට පිළිතුරු දීම නිෂ්ඵලයි. ප්‍රශ්නයට අදාළ දෙය පමණක් කතා කරමින් එය නිරාකරණය කිරීමටද නායකයාට හැකියාවක් තිබිය යුතුය.

මෙම ගුණාංග නව නායකයන්ට අංකූර කිරීමට ඉඩ සලසන අවස්ථාවක් ලෙස සැලකිය යුතුය. අර්බුදකාරී තත්ත්වයන් සමනය කිරීමට උපකාර කිරීමට උත්සාහ කිරීමේදී ඔවුන්ගේ නිර්මාණශීලීත්වය, විශ්වාසය සහ සම වයසේ මිතුරන් කිසි විටෙකත් අධෛර්යවත් කිරීම හෝ අවතක්සේරු නොකළ යුතුය. යෞවනයන් සෑම විටම අර්බුදයකට නව්‍ය විසඳුම් ඉදිරිපත් කරයි.

නිදසුනක් වශයෙන් වර්තමාන අභියෝගාත්මක කාලය ගතහොත් දුර්වල නායකත්වය හේතුවෙන් ශ්‍රී ලංකාවට දැඩි ආර්ථික හා දේශපාලන අර්බුදයකට මුහුණ දීමට සිදුවිය. මෙයට හේතුවී ඇත්තේ ඇතැම් පාලක පාලකයන් තුළ ඇති අදූරදර්ශී පාලන ක්‍රම, ආත්මාර්ථකාමීත්වය, බලයට හා මුදල්වලට ඇති කෑදරකමයි. ශ්‍රී ලංකාවේ උද්ගතව ඇති මේ අර්බුදයට විසඳුම් ලබාදීමට ඉදිරිපත් වූ තරුණ තරුණියන් බොහෝය. දිලින දක්‍ෂිල මහතා ඉන්ධන පෝලිම්වලට විසඳුමක් ලෙස පිසින තෙල්වලින් ජෛව ඩීසල් නිපදවන ක්‍රමයක් සොයා ගත්තේය.

මෙම නවෝත්පාදනය ප්‍රවර්ධනය කර එවැනි දේ සඳහා අත දී සංවර්ධනය කළේ නම් ශ්‍රී ලංකාවට සිය ඉන්ධන අර්බුදය මාස කිහිපයකින් විස¼දා ගත හැකිය. ශ්‍රී ලංකාව තුළ ස්වාභාවික සම්පත් කෙතරම් ප්‍රමාණයක් පවතිනවාද? නමුත් ශ්‍රී ලංකාව තුළ කරන විදුලි කප්පාදුව ඉතා ඉහළය. එයට හේතුව වී ඇත්තේ රටේ පවතින සම්පත් නිසි සැලසුමකින් යුතුව ප්‍රයෝජනයට ගැනීමට තරම් දැනුම් මට්ටමක් සපිරි නායකයන් නොමැතිවීම දැයි ගැටලුවකි. එලෙස නායකයන් සිටියත් බොහෝ අය තම තමන්ගේ වාසි ප්‍රයෝජන තකා කටයුතු කරන නිසා දැනුම් මට්ටමකින් යුතු සැබෑ නායකයන්ටත් තමන්ගේ කාර්යය නිසි පරිදි කිරීමට අවකාශයක් නොලැබීමයි.

නිදසුන් ලෙස ශ්‍රී ලංකාව තුළ ජල විදුලි බලාගාර ඉදිකිරීම් තවත් වැඩි කර පවතින ඒවායෙත් නඩත්තු කටයුතු නිසි පරිදි සිදු කළහොත් වැසි ජලයෙන් මෙන්ම ගංගා ජලය ආධාරයෙන්ද ජල විදුලි උත්පාදනයට කෙතරම් දායකත්වයක් දැක්විය හැකිද?

එමෙන්ම ශ්‍රී ලංකාව සමකය ආසන්නයේ පිහිටා ඇති නිවර්තන කලාපීය රටක් වන නිසා වසරේ වැඩි කාලයක් හොඳ හිරු එළියකින් සමන්විත වන අතර එබැවින් සූර්ය ශක්තිය උපයෝගී කරගෙන සූර්ය විදුලි බලාගාර මඟින්ද විදුලිබලය උත්පාදනය කළ හැකිය. මූලික පිරිවැය තරමක් ඉහළ වුවද එවැනි ව්‍යාපෘති ආරම්භ කිරීමෙන් රටේ ආර්ථිකය නඟාසිටුවීමටද දැඩි පිටිවහලක් වනු ඇත. නමුත් සිදුවන්නේ කිසිදු ඵල ප්‍රයෝජනයක් නැති ව්‍යාපෘති හරහා නොයෙක් සූරාකෑම් සිදු වීමයි.

 තවත් උදාහරණයක් වනුයේ ක්‍රමයේ වෙනසක් (System Chang) ඉල්ලූ සාමකාමී විරෝධතාකරුවන්ය. ඔවුන් සම්බන්ධයෙන් දේශපාලන පැතිකඩක් තිබියදීත් මෙම තරුණයන්ට අවශ්‍ය වූයේ රටේ නව දේශපාලන පිබිදීමකි. අපේ රටේ ව්‍යවස්ථාදායකය තරුණ නායකයන්ගෙන් සමන්විත නොවන බව සත්‍යයකි. ව්‍යවස්ථාදායකය මේ තරුණ තරුණියන්ගේ යෝජනාවලට අවනත වුණා නම් අපේ රට මේ වළෙන් ගොඩ එන්න අවස්ථාවක් තිබිණි.

වැඩිහිටියන්ගේ යුතුකම ප්‍රමුඛ විය යුත්තේ තරුණයන්ට නිවැරදි මඟපෙන්වා ඔවුන්ගේ අදහස් යටපත් කිරීම නොව, ඔවුන්ගේ යෝජනාවලට සවන් දීමයි. එසේම ඔවුන්ගේ අදහස් ඔවුන් සමඟ සාකච්ඡා කිරීම සහ ඔවුන්ගේ නවෝත්පාදනයන් ක්‍රියාත්මක කිරීමට ඔවුන්ව සවිබල ගන්වමින් බොහෝ ඵලදායිතාව සඳහා ඔවුන්ට මඟපෙන්වීමයි. එය කාලීන අවශ්‍යතාවකි. ඇත්ත වශයෙන්ම නායකත්වය යනු අන් අය බලගැන්වීම සහ මඟපෙන්වීම හැර අන් කිසිවක් නොවේ. එමෙන්ම යටි අරමුණු තබාගෙන කිසිදු විටෙක නායකත්ව තනතුරු නොදැරිය යුතුය.

වැඩිහිටි නායකයන් තරුණ අංකූර නායකයන්ට ඔවුන්ගේ ස්ථාවරය කිරීමට අවස්ථාව ලබාදීම වැදගත් වේ. එමෙන්ම මුල් බැස ගිය ඇතැම් වැරදි දේවල් නිවැරදි කිරීමට නොහැකි නම් තම තමන් හෝ වෙනස් වී, රටේ සුරක්‍ෂිත බව ගොඩනැඟීමටත් මතු පරපුරට එය සුරැකීමටත් තමාම තමන්ට නායකයකු ලෙස මෙහෙයවා ගත යුතුය. තරුණ පරම්පරාව සමඟ ලෝකය නිර්මාණශීලීත්වය හා තාක්‍ෂණය කරා ගෙන යා යුතුය. අනාගතය අයිති ඔවුන්ටය. තරුණ නායකත්වය බලවත් වන අතර ඔවුන් පිටතට ගෙන ඒමට මාවතක් සෙවීම වැඩිහිටියන්ගේ යුතුකමකි.

විශ්වා ප්‍රමෝද්‍යා විමර්ශනී අබේකෝන්

සමාජීය විද්‍යා හා මානව ශාස්ත්‍රපීඨය

රජරට විශ්වවිද්‍යාලය – මිහින්තලේ