කියුබාවේ සරසිවි සිසුන්ට අවුරුද්දකට නවකතා 10ක් කියවීම අනිවාර්යයි

  👤  3330 readers have read this article !
2018-01-07

භද්‍රජි මහින්ද ජයතිලක, 1973 සිට ස්ථීර පදිංචිය ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදයේ කැලිෆෝනියා ප්‍රාන්තයේය. ඔහු හැට නව වැනි විය සපුරා හැත්තෑ වැනි වියට එළැඹියේ නොවැම්බර් 20 වැනිදාය. විප්‍රවාසීව වාසය කළද භද්‍රජි සිංහල නවකතා හතළිහකට ආසන්න සංඛ්‍යාවක්ද, කෙටි කතා, ගේය පද එකතු ඇතුළු විවිධ විෂයයික පරිවර්තන රැසක්ද සමඟින් සිංහල බසින් පොත් 124කට ආසන්න සංඛ්‍යාවක් ලියා ප්‍රකාශ කර ඇත. ඒ අතර ඉංග්‍රීසි බසින් ලියූ නිර්මාණද වෙයි. ඒ හැරුණු විට ඔහුගේ "සසර සරන්නෝ" නවකතාව සිංහල, ඉංග්‍රීසි සහ දෙමළ බසින්ද ප්‍රකාශතයි. භද්‍රජිගේ ඇතැම් නවකතාවක් වෙබ් අඩවියකද කියැවීමට හැකිය. ගී රචනය, තනු නිර්මාණය, ගී ගායනයද කරන භද්‍රජි, ශ්‍රී ලංකාවේ පළමු වැනි රූප රචනා සහිත එකම ගායන ශිල්පියකුගේ ගීත ‍ෙදාළසක් රැගත් ඩී.වී.ඩී. තැටියද නිකුත් කිරීමේ වාර්තාවද පිහිටුවා ඇත.
මේ 1971 සිට ඔහුගේ නිර්මාණ වාරිකාව අරබයා කළ සංවාදයකි.

* පොත් ප්‍රකාශන 124ක් සිංහලයෙන් සහ ඉංගී්‍රසියෙන් ලියා ප්‍රකාශ කළ බව කියනවා. ඒ කියන්නේ ඔබ වෘත්තීය ලේඛකයෙක්ද?
මම වෘත්තීය ලේඛකයෙකැයි සිතන්නේ නැහැ. එහෙම කියන්නේ බොහෝ කෘතිවලින් ආර්ථික ලාභයක් නැති නිසයි. වෘත්තීය වශයෙන් මම ගුරු උපදේශකවරයෙක්.
* නිර්මාණකරණයෙන්, නිර්මාණකරුවෙක් වශයෙන් ඔබ ලද තෘප්තිය?
නිර්මාණ කරන්නේ ඒ ලැබෙන තෘප්තිය නිසයි. එයින් ලැබෙන ආර්ථික වාසිය තකා නොවෙයි. මුලින්ම නිර්මාණයක සතුට, ආශ්වාදය ලබන්නේ මමයි. ඒ සතුට, ආශ්වාදය අනෙක් අයට ලබන්නට සුදුසු යැයි හැඟෙන නිසයි ඒවා ඉදිරිපත් කරන්නේ.

* නිර්මාණකරණය කවරාකාර කාර්යයක්ද?
එය උල්පතකින් ගලන ජල දහරාවක් වගෙයි. තව විදියකට එක අලෝක පුංජයකින් මුළු ලෝකයම ආලෝකමත් කරනවා වගෙයි.
* 1970 පුංචි ළමා කතාන්දර පොතක්, 1971 ඔබේ පළමුවැනි නවකතාව "සුදු හංසයෝ ඉඟිල ගියහ" බිහිවෙනවා. 2017 ඔබගේ අලුත්ම නවකතාව බළකොටු හා නෞකා නිකුත් වෙනවා. ඔබ නවකතාව අර්ථ දක්වන්නේ කොහොමද?

නවකතාවෙන් භාෂාව ශෛලිය, රස විඳීම ලැබෙනවා. හැබැයි නවකතාකරණයේ සාර්ථකත්වය අත්කර ගැනීමට නවකතා ශිල්පය (ජචපටබ) උගත යුතුයි.
නවකතාව කියන්නේ විශ්ව මාධ්‍යක්. හො¼ද නවකතාවලින් මිනිස් සන්තානය පෝෂණය වෙනවා. කියුබාව වැනි රටක විශ්වවිද්‍යාල සිසුනට අවුරුද්දකට නවකතා දහයක් කියැවීම අනිවාර්යයි. ඉන් රසිකත්වය පිළිබඳ බොහෝ දේ ගැන රසිකයාට උගත හැකියි. * නවකතාව, කෙටිකතාව, ගීත රචනය, මුද්‍රිත මාධ්‍ය තුළ ඔබගේ නිර්මාණකරණ ලෙස දිස්වෙනවා. මේ එකිනෙක මාධ්‍ය සංක්ෂිප්තව හඳුන්වතොත්...?

ගීත රචනයේදී සිදුවන්නේ ඉතා සුළු වේලාවකින් විනාඩි 2-3කින්, හොඳ ගීතයක් නිර්මාණයේදී, පද රචකයා සහ සංගීත නිර්මාණ කරන්නා දැහැන් ගත කිරීමක් කරනවා. මානසිකව සහ භෞතිකව (ථඥදබචතතර චදඤ නඩරඵඪජචතතර) එය ඇත්තටම ඉතා කෙටිකතාවක්. ඊළඟ පියවර කෙටිකතා නිර්මාණයයි. එය තනි රේඛාවක කතාවක් නොවෙයි. එකිනෙක සිද්ධි මනාව ගෙතීමක් (ඹඥචමඥ - ඡපචඪඤඥඤ) සිදුවිය යුතුය. ඉන් අවසානයේය "ආ--" වැනි ආහ්ලාදයක් කියවන්නා තුළ ඇති විය යුතුයි.
නවකතාව ඉන් ඔබ්බටත් යා යුතුයි. ඒ හැම විටම ශිල්පීය හා ශෛලියත් අවශ්‍යයි. ලේඛකයාගේ අනන්‍යතාව ඇති වන්නේ ශිල්පය හරි හැටි හදාරා, ශෛලියක් ගොඩනඟා ගැනීමෙන්. එහි මුල, මැද, අග එමෙන් කූටප්‍රාප්තියක් චරිත ගෙඩානැඟී චරිත ජීවමාන විය යුතුයි. ඊට පසු ලේඛකයාගේ දර්ශනය ඉදිරිපත් කළ යුතුයි.
* ඔබ - ඔබව හඳුන්වා දෙතොත්?


මම සාමාන්‍ය මනුෂ්‍යයෙක්. හැබැයි මට ලැබුණු මනුෂ්‍ය ජීවිතයෙහි උපරිම ප්‍රයෝජන ගන්නවා. වැදගත් යමක් අනෙක් අයට ලබාදී සේවාවක් කරන්නෙක්. ඉන් කිසිවක් මා අපේක්ෂා කරන්නේ නෑ. ඒ වගේම මම කාලය කළමනාකරණය කරන්න ඉගෙන ගත්තා. සිතිවිලි සහ කාලය අපතේ නොයවන්න ඉගෙන ගත්තා.
* ඔබ චිත්‍ර කලාවත් සිදු කරන, එමෙන් චිත්‍ර කලාව උගන්වන ගුරුවරයෙක්. මුද්‍රිත හා ඉලෙක්ට්‍රොනික මාධ්‍ය හා සසඳන විට චිත්‍ර කලාවේ විශේෂත්වය?
ඉලෙක්ට්‍රොනික මාධ්‍ය වුවත්, ඒවායේ චිත්‍ර කවුරුන් හෝ නිර්මාණය කළ යුතුයි. ඒ නිසා ඉලෙක්ට්‍රොනික මාධ්‍යටත් චිත්‍ර ශිල්පියා අවශ්‍යයි. එහි වැදගත්කම චිත්‍රයක් නිර්මාණය පමණක් නොවෙයි. අප රසවිඳීම ප්‍රගුණ කරනවා. කලා ආශ්වාදය අප ඉන් ලබනවා. එයින් ඉබේම පරිසරය දකින් ඉගෙන ගන්නවා.
අපි පොල් අත්තක් හරි, ඕනෑම දෙයක් අධ්‍යනය කර, අප ඉගෙන ගන්නවා. ඹ්ඪඨඩබ චදඤ ඉඩචඤධඹ (ආලෝකය හා සෙවණැලි) ඊට පසු එහි ගැඹුර (ඤඥනබඩ ධට ටඪඥතඤ) ඊට පසු හැඩතල (ඵඩචනඥඵ), වර්ණ (ජධතධභපඵ) ඊට පසු හැඩතලවලට අන්තර් සම්බන්ධතා (ධ්දබඥප ඛ්ධදදඥජබඪධද ධට ඵඩචනඥඵ), සමබරතාව (ඕචතචදජඥ) ඉරථථඥබපර } ර්ථීපධනධබඪධද - පරිමාණයන් ඒ සියල්ල හැදරීම සිදුවෙනවා.


එයට අමතරව ඉදිරිපත් කිරීමේ තාක්ෂණය ඉගෙන ගන්නවා.
* ඔබ නවකතා, කෙටි කතා, ශාස්ත්‍රීය කෘති ඉංගී්‍රසි බසින් සිංහල බසටත්, එහි අනෙක් පැත්ත සිංහලෙන් ඉංග්‍රීසියටත් කරනවා. මේ උදෙසා ඔබ මෙහෙයවූ අවශ්‍යතාව?
මම උගත් දෙය, රස වින්ද දෙය අනිත් අයටත් ලබා දීමයි මගේ අරමුණ. විශේෂයෙන් ඇහැට නොපෙනෙන දේවල් පිළිබඳ අවබෝධය, විඥානය, පුනරුත්පත්තිය, කර්ම, ඵලය පිළිබඳ පර්යේෂණ, මෝහනය, විශ්ව ශක්තිය එමෙන්ම විශ්ව සම්භාවනීය කෘති පරිවර්ථනය ච්ප. ඛඩඪමචඨධ - ර්ථීධතච - ඹ්ඪටඥ චදඤ ච්ඥචබඩ ඪද ඉඩචදඩචඪ
ඇත්තටම මා අතින් පරිවර්තනය වූ කෘති අතර චීන, රුසියානු, ඉන්දියානු, ජපන්, උතුරු ඇමෙරිකානු, දකුණු ඇමෙරිකානු, යුරෝපීය වැනි රටවල කෘති තියේ.
* ඔබ ගීත නිර්මාණකරණයේදී ගේය පද, ගී තනු සහ ගායනය සිදු කරනවා. සංගීත නිර්මාණ සම්බන්ධ ඔබගේ අදහස?
ඔබ සඳහන් කළ කරුණු තුනම සංකලනය වී පරිපූර්ණ විය යුතුයි. පද නිර්මාණයට සුදුසු තනුවක් තිබිය යුතුයි. එය ඉදිරිපත් කිරීමට සුදුසු කට හඬ හා ශෛලිය ගායක ගායිකාවන් සතු විය යුතුයි.

තවත් කරුණක්, ඒ ගීතය විශ්වීය වෙයි නම් සර්ව කාලීන වෙයි නම්, එය වඩාත් සාර්ථක වනු ඇත.
* දැන් ඔබ ජීවිතයේ 70 වැනි දශකයේ - ‍ෙදාරකඩ ඔබගේ ලේඛන හා නිර්මාණකාරීන් දෙස ආපසු හැරී බැලූ විට සිතෙන්නේ කුමක්ද?
මට ලොකු සතුටක් දැනෙනවා. එය මුදලින් ලද හැකි සතුට නොවෙයි. ඒ නිර්මාණය මට අයිති කරගත නොහැකියි.
මලේ සුවඳ මලට නොවෙයි
සඳේ එළිය සඳට නොවෙයි
ගඟේ වතුර ගඟට නොවෙයි
මගේ ගීය ම'හට නොවෙයි
* නිර්මාණකරණය ප්‍රතිභා, ව්‍යුත්පත්ති, අභ්‍යාස ත්‍රිත්තවයේ පලයක්ද?
ඔබ කී කරුණු තුනට අමතරව, නිර්මාණකරුවාගේ අවශ්‍යතාව සහ උදේ‍යාගය (ඥදබඩභඵඪචඵථ) වුවමානයි.
* ද්වී භාෂා ලේඛනයේදී ඔබට පැන නඟින ගැටලු?

මුල් බසින් ලැබෙන රසය ර¼දවා ගැනීම, නිසි වචන භාවිතය, ශෛලිය, සුදුසු ශෛලිය තෝරා ගැනීම ආදිය මතු වන ගැටලුයි.
ඒවා සොයාගත් පසු ගලා යෑමක් සිදුවෙයි. සමහර භාෂාවල ඇති සමහර වචනවලට උචිත සිංහල පද සෙවීම අසීරුයි.
ඉතචදඨඵ, ඪඤඪධථ ග්‍රාම්‍ය වහර උපමා රූපක වැනි දේ ඊට නිදසුන්.

මව්බිම දැන්

තවදුරටත්

අද මව්‍බිමෙන්

තවදුරටත්

අද පුවත්පත

අද කාටූනය

mawbima Cartoon